• +020 – 260 11 71
  • info@fairwater.org

Geld ophalen, maar voor wie?

Met “hulp” kan je goed verdienen  … Het andere verhaal …

“Charity Fraud” wat is dat? We hebben het er al over gehad waarom er nog steeds zoveel water problemen in Afrika zijn, ondanks de honderden miljoenen “hulp”. Een van de oorzaken is dat in vele gevallen de NGOs er zelf een potje van maken: Wel heel veel geld ophalen voor het “Goede Doel”, maar niet doen wat ze met veel mooie woorden beloven op hun websites.

Waarom is dit zo erg?
Omdat in feite over de ruggen van de arme mensen in Afrika heel veel geld verdampt en in de eigen, goedgevulde NGO zakken verdwijnt, zonder dat er een waterprobleem werd opgelost. Charity Fraud dus.

Waarom wordt het probleem niet opgelost?
Die Charity NGOs peuteren veel geld los door burgers en bedrijven te manipuleren en chanteren met hartverscheurende verhalen en plaatjes van kinderen die vuil water drinken, of “vele kilometers moeten lopen” voor water. Staat allemaal duidelijk zo op hun websites. Vervolgens wordt gesuggereerd dat ze daar dan wat aan gaan doen en men gelooft dat dan maar. De werkelijkheid is helaas anders, want men pakt de echte oorzaak van de waterproblemen niet aan.

Groot verschil tussen oorzaak en gevolg.
De hartverscheurende beelden die u worden voorgehouden, hoe dramatisch ook, zijn niet het echte probleem. Die onwenselijke situatie is het GEVOLG van een aantal onderliggende basis problemen. Met andere woorden, als je die diepe oorzaak van wat je ziet niet aanpakt, los je het waterprobleem wat de mensen ervaren nooit op. Dan blijft het bij “pleisters plakken” en “Goede Bedoelingen”, maar in feite richt je de pijlen op de verkeerde. Daarmee verspil je niet alleen vele miljoenen, maar maak je in feite het waterprobleem dat de mensen wel degelijk hebben veel erger.

Vooral in de watersector maken sommige NGOs (ook Nederlandse, grote en kleine) er werkelijk een potje van. Het enige dat vaag duidelijk wordt, is dat ze “ergens” putten slaan en waterpompen neerzetten. Maar los je daarmee het waterprobleem wel op? Nee dus, want de meeste van deze putten staan al gauw droog en de pompen werken niet meer. Het echte probleem; de armoede en daardoor gebrek aan goede infra-structuur en onderwijs, worden niet aangepakt. Het is alleen maar “GreenWashing” en Symptoom Bestrijding om er zelf beter van te worden, dat is de enige juiste conclussie, want de problemen dáár worden er in ieder geval NIET door opgelost.

Wat is dan de juiste aanpak?
De juiste, en duurzame aanpak zou moeten zijn: De NGOs moeten zich niet meer bemoeien met de keuze van de waterpomp en voorschrijven wie het onderhoud van de pomp gaat doen. De nieuwe benadering die steeds vaker door de overheid in Afrika wordt aanbevolen in de decentralistie politiek, is dat dit gedaan moet worden door de lokale overheid, in samenwerking met lokale bedrijven, want die zijn tenslotte een blijvende factor in het gebied. De NGO is vaak weer snel weg zodra de pomp geplaatst is. Als er dan problemen zijn met de pomp, staat het dorp weer met lege handen.

Meer aandacht voor scholen
Omdat goed onderwijs de basis is van ontwikkeling, moet er veel meer blijvende aandacht komen voor scholing, dat houdt ook in, betere watervoorziening op scholen. Onze project partners in Afrika hebben daarom allemaal een sterk, langjarig schoolwater programma. Wij verzorgen daarvoor de hoog nodige handige hervulbare waterflesjes van www.Join-the-Pipe in Afrika.

Hoe komen die Charity NGOs daarmee weg?
Het opvallende is, dat deze “heilige” NGOs door niemand gecontroleerd worden, ze staan boven de wet en kunnen doen wat ze willen. Er is wel het CBF keurmerk maar die kijkt alleen maar of de organizatie echt bestaat en of ze hun administratie op orde hebben, klik hier, dus NIET naar wat ze daar in het verre Afrika doen en daarmee enig effect hebben. Dat moet je dus maar geloven (klik hier).

Laten we een van de bekendste “Goede Doelen” eens nader bekijken, hoe gaat dat nu in de praktijk? Bijvoorbeeld het Nederlandse Rode Kruis, op zich is dat natuurlijk een goede organisatie, prima, maar als het om veel geld gaat, veranderen ook bij het Rode Kruis de normen en waarden. Ze hebben meer verstand van noodverband aanleggen dan van waterproblemen, maar dat belet ze niet om vrolijk vele miljoenen binnen te harken door slim te adverteren met “waterproblemen”, zoals bv. via 3FM Serious Request.

Het is diep treurig om te zien dat ook “Bekende Nederlanders” zich ook graag voor een portie “Celebrity-Aid” willen uitlenen, uiteraard om hun eigen imago daarmee wat op te poetsen, want veel verstand van zaken hebben zij ook niet!

Voorbeeld van een geslaagde fake-campagne
Op een “mooie” Utube promo-filmpjes (Klik hier) is te zien hoe de neo-koloniale Popie-Jopie en opgewekte hippe “goed-doeners” met een glimmende witte 4×4 een dorpje in Afrika binnenrijden. Jongens kijk eens, daar gaan de witten even snel het water probleem oplossen. Ze installeren even snel een “Plof-Pomp” en dan gauw weg-wezen voordat de pomp kapot gaat. “Doe wel en kijk vooral niet om”, dat is het motto van het Rode Kruis. Diep ragisch en triest.

Nou, die water campgne ging goed, lekker aan verdient en dus gaat het Rode Kruis gewoon door met nog meer Fake-News te creeëren. Zo wordt ook het “Klimaatprobleem” flink uitgemolken, en weer rinkelt de kassa. Zie onderstaande foto inzet, en natuurlijk weer met het vaste recept: een zielig kindje erbij…. Dat boost de opbrengst!

Vreemd dat het NOS journaal zonder checks dit soort Fake-News overneemt? Maar toevallig werken wij met onze BluePumps ook in Zuid Sudan en onze lokale partners en offieciële neerslag-gegevens vertellen een heel ander verhaal…. Er was helemaal geen “uitzonderlijke” droogte! Lees ook hier (Klik hier) een objectief artikel hierover, alles over de “Dikke Duim” van ons gewaardeerde Rode Kruis! En U mag weer betalen…

Het is ook volstrekt onduidelijk wat er ooit met het geld van deze campagnes gebeurt is, “daar kunnen we helaas geen mededeling over doen“, dus waarschijnlijk weer in “De Grote Rode Pot“?

Natuurlijk is het zo dat er in Zuid Sudan wel waterproblemen zijn, daarom zijn wij daar ook actief met betere pompen en waterflesjes voor kinderen. Maar om er daarvoor van alles erbij te verzinnen…. Alsof je met veel geld het klimaat daar kan verbeteren, dat is nogal hoog in de bol. Daar komt nog bij dat veel van dit soort “hulp” eigenlijk de lokale economie tegenwerkt en vooral ten goede komt aan de “happy few” en dus heeft het minimaal effect op de arme mensen waarvoor het bedoeld is.

Dit soort “Charity Business” lijkt meer op ordinaire zakkenvullerij: Veel weldenkende mensen in Nederland hebben er inmiddels schoon genoeg van dit soort “Glamour-Aid”.  Ook de mensen in Afrika waar het allemaal om gaat voelen zich steeds meer beledigd, bedonderd en bedrogen. Waar is men nu eigenlijk mee bezig?

GW 1200 corruption

De vele miljoenen van “Charity” hulp veroorzaken ook corruptie (Klik hier).

Het probleem is uiteraard, dat Charity-hulp heel veel banen creëert en dat er ontzettend veel geld mee te verdienen valt. De NGO salarissen zijn prima en je rijdt stoer heen en weer in Afrika in een grote witte 4×4. Wie wil dat nu niet? Bovendien kan je als “Celebrity” ook goede sier maken door je te profileren als weldoener.

Of het echt wat uitmaakt wat je doet? Meestal is het pleisterplakken en tijdelijke oplossingen. Maar dat maakt niet uit, het gaat immers vooral om de “beeldvorming”, de bonus en en het imago wat men zelf eraan overhoudt, met dank aan het domme publiek.

Daarnaast zien we ook een toename van “GreenWashing” waarbij bedrijven beweren iets af te dragen aan Goede Doelen als je hun producten koopt. Het is uiteraard het “Charity Marketing” trucje voor wat extra omzet, maar het werkt prima. Mensen willen graag geloven in sprookjes als het maar een mooi verhaal is en dat mag best een paar euro kosten.

Zo worden ook wel flesjes water en waterflesjes…. (klik hier) aangeboden met de suggestie dat je daarmee bijdraagt aan het oplossen van waterproblemen “wereldwijd”, of een ander “Goed Doel” zoals het voorkomen van plastic in het milieu.

Daar kan toch niemand op tegen zijn? Nee, natuurlijk niet, maar het is wel heel erg vaag wat de werkelijke impact op het milieu is als u even geen SPA flesje koopt. Het blijft onduidelijk wat er echt gebeurt met de winst van nogal agressief reklame makende “Goede Doelen” zoals bijvoorbeeld de Dopper (klik hier). Maak u geen illusie, het is allemaal emotionele chantage, “beeldvorming” en marketing. We hebben een en ander onderzocht en toen bleek dat uw bijdrage niet effectief besteed werd voor schoon water “wereldwijd”. Alleen het bedrijf zelf wordt er beter van …

Waarom trappen de mensen er dan steeds weer in? Simpel: Het “inspelen” op uw schuldgevoel werkt prima en het “voelt goed” om iets te geven als men leurt met een goed doel. Mensen vragen niet door, geven wat en daarmee is voor de meesten de kous af. Dat is toch niet strafbaar? Nee, helaas niet, maar het getuigd wel van een laag moreel compas van de gewiekste firma’s die daarmee proberen binnen te lopen. Verloedering van onze maatschappij vinden wij, en u werkt daar aan mee als u zo’n “goede doelen” flesje koopt.

Kritiek is makkelijk, maar hoe zou het dan wel moeten?

Ons antwoord daarop is duidelijk: Wees allert op “Charity Fraud” campagnes en kijk wat men echt doet, laat u niet beinvloeden door het “Probleem” en de zielige plaatjes. De wereld zit vol met problemen en ook met mensen die daaraan wat willen verdienen en zich opwerpen als “redder van de mensheid”.

Kijk ook goed wat men zegt met het geld te gaan doen. Bijvoorbeeld, als een NGO vooral “hap-snap” projectjes hier en daar doet, ga er niet in mee. Dat is vaak “pleisters plakken” zonder duurzame impact. Na een tijdje zijn al die “Hit & Run” projecten weer terug bij af en blijven de mensen waar het om gaat nog meer gefrustreerd achter. Van de wal in de sloot dus, en dat was toch niet uw bedoeling?

Als je problemen wil aanpakken, is het veel beter om langjarig, regionaal te werken. Daarbij is het ook 100% duidelijk wie, wat en waar doet. De nadruk moet daarbij liggen op oplossingen die de mensen niet afhankelijk maken van de hulp en daarbij (1.) zelf willen en ook (2.) zelf kunnen betalen. Dat laatste is belangrijk, want anders blijven ze voor altijd afhankelijk van hulp van buitenaf.

Daarom werken wij samen met lokale partners (klik hier) die regionale, langjarige programma’s hebben met daarbij een duidelijke structurele verbetering brengen. Wij noemen dat de “BlueZone” approach met “Bottles & Pumps“. Dit is een innovatieve aanpak, wat we samen doen met onze partner Join-the-Pipe.org die duurzame waterflesjes voor Afrika sponsort uit de opbrengst van hun “BoGo Bottles” (Buy one = Give one) programma.

Onze BluePump wordt aanbevolen door Oxfam (klik hier) en gaat bewezen vele jaren mee zonder enig probleem. Het onderhoud wordt gedaan door een soort regionale ANWB pompen reparatie service. Dit in felle tegenstelling tot de bovengenoemde “Plof-Pompen” van het Rode Kruis. Die gaan doorgaans maar een paar maanden mee, en dan moeten de mensen zelf maar uitvinden hoe en wat. Nogal logisch dat overal in Afrika die Plof-Pompen wegroesten (klik hier voor meer info).

Een van onze vele duurzame BluePumps (2013) in Rumbek, Zuid Sudan, hier stond vroeger een kapotte Plof-Pomp…

GW 1200 BluePump and bottles Gambia

Bottles & Pumps: Gambia, 2015: Ieder kind een eigen flesje, voor altijd.

Bottles & Pumps; Kenya: Bij elke pomp gratis Join-the-Pipe.org flesjes voor de kinderen.

Meer info over FairWater en onze projecten vindt u op onze engelstalige website www.fairwater.org

 

Doe mee! Wordt vrienden-lid van FairWater op Facebook,
dat kost u  niets en
blijft u op de hoogte van onze activiteiten.

Voor elke “like” op onze Facebook pagina
geeft de firma Boode (klik hier) die de BluePump levert
een Euro aan FairWater voor Oxfam.

Shoppen op het internet, en daarbij gratis doneren?

Probeer het eens vrijblijvend uit !

 

“Gewoon” doneren kan natuurlijk ook
dat hoeft niet nu meteen.
De volgende keer dat u wat wil geven voor Afrika
Kan dat gewoon via een bankoverschrijving
Alvast bedankt!

Stichting FairWater
IBAN NL57 ABNA 0620 4048 41
BIC: ABNANL2A
ABN AMRO BANK

.

 

 

.