• +020 – 260 11 71
  • info@fairwater.org

Wie wordt er nu echt beter van?

Wat is het hele verhaal?

Tja, het is niet leuk, maar we ontkomen er toch niet aan om ook wat pijnlijke voorbeelden te geven van wij nu precies onder “Charity Fraud” en “Fake-News” verstaan. Waarom vinden we dit zo erg? Omdat in feite over de ruggen van de arme mensen in Afrika heel veel geld wordt opgehaald, maar wat niet (of nauwelijks) besteed wordt om problemen op te lossen.

Vooral in de watersector maken sommige NGOs (ook Nederlandse, grote en kleine) er werkelijk een potje van. Met mooie tranentrekkende campagnes, met veel bla-bla en foto’s van zielige kindjes, je kent de beelden wel, heel erg allemaal, maar je komt er nooit achter wat er echt met je geld echt gebeurt.

Zomaar een voorbeeld, een van de velen, het topje van de ijsberg. Neem bv. het Nederlandse Rode Kruis, op zich is dat natuurlijk een goede organisatie, prima, maar waarom verlagen ze zich dan met Fake-Campagnes en “fake” oplossingen die voor geen meter helpen? Schoenmaker, blijf bij je leest. Ga de echte rampen aanpakken, aardbevingen, tsunamis, etc.

Maar ja, men heeft ook daar kennelijk ontdekt dat je veel geld kan ophalen door te adverteren met “waterproblemen”. Niet gehinderd door enige echte kennis van zaken, gaan ze overal zelf aan de gang met plof-pompen en houtje-touwtje oplossing, wat ze dan een “was-gelegenheid” noemen. Ze redeneren kennelijk “het publiek heeft er toch geen verstand van”.

Het is diep treurig om te zien dat ook “Bekende Nederlanders” zich ook graag voor een portie “Celebrity-Aid” willen lenen, uiteraard om hun eigen imago daarmee wat op te poetsen. Maar uiteindelijk gebeurt er niets wezenlijks in Afrika en dienden deze campagnes vooral het eigenbelang. Als je weet hoe het er ècht aan toegaat, is het tenenkrommend en een beschamende vertoning.

Voorbeeld van een fake-campagne
Op dit “mooie” promo-filmpjes (Klik hier) is goed te zien hoe neo-koloniale hippe “goed-doeners” met een glimmende witte 4×4 een dorp binnenrijden, snel een “Plof-Pomp” installeren en dan weer gauw weg zijn voordat de pomp kapot gaat. “Doe wel en kijk vooral niet om”.

Maar het Rode Kruis gaat rustig door met nog meer Fake-News campagnes, zo wordt ook het Klimaat probleem flink uitgemolken, en weer rinkelt de kassa. Vreemd dat het NOS journaal zonder meer dit soort Fake-News overneemt? Maar toevallig werken wij met onze BluePumps ook in Zuid Sudan, en onze lokale partners vertellen een heel ander verhaal…. Het is ook volstrekt onduidelijk wat er ooit met het geld van deze campagne gebeurt is, waarschijnlijk weer in “De Grote Pot”?

Natuurlijk is het zo dat er in Zuid Sudan vele waterproblemen zijn, daarom zijn wij daar ook actief met betere pompen en waterflesjes voor kinderen. Maar om daarvoor van alles erbij te verzinnen…. Alsof je met veel geld het klimaat daar kan verbeteren, dat is nogal hoog in de bol.

Zolang je de oorzaak van de problemen niet eens goed kan benoemen, en daaraan gerelateerd een duidelijke bewezen oplossing hebt, kan je nooit een goede bijdrage geven aan de oplossing ervan.

Dit soort “Charity Business” lijkt op zakkenvullerij, en moet nu echt eens stoppen: Veel weldenkende mensen in Nederland hebben er inmiddels schoon genoeg van dit soort “Glamour-Aid” en de weerstand tegen de “Charity Aid” die niet echt helpt, neemt met de dag toe. Maar ook de mensen in Afrika waar het allemaal om gaat voelen zich steeds meer beledigd, bedonderd en bedrogen. Waar is men nu eigenlijk mee bezig?

GW 1200 corruption

De vele miljoenen van “Charity” hulp veroorzaken corruptie (Klik hier).

Het probleem is uiteraard, dat Charity-hulp heel veel banen creëert en dat er ontzettend veel geld mee te verdienen valt. De NGO salarissen zijn goed en je rijdt stoer heen en weer in Afrika in een grote witte 4×4. Wie wil dat nu niet? Bovendien kan je als “Celebrity” ook goede sier maken door je op te stellen als weldoener. Of het echt wat uitmaakt wat je doet? Meestal is het pleisterplakken en tijdelijke oplossingen. Maar daar denkt men dan even liever niet te lang over na.

Daarnaast zien we ook een toename van “GreenWashing” waarbij bedrijven beweren iets af te dragen aan Goede Doelen als je hun producten koopt. Het is uiteraard vooral bedoeld als een “Charity Marketing” trucje voor wat extra omzet, maar het werkt wel. Mensen geloven nu eenmaal vaak in sprookjes als het maar een mooi verhaal is.

Zo worden soms flesjes water en waterflesjes…. (klik hier) vaak aangeboden met de suggestie dat je daarmee bijdraagt aan het oplossen van waterproblemen “wereldwijd”, of een ander “Goed Doel” zoals het voorkomen van plastic in het milieu. Zo is het erg vaag wat er nu echt gebeurt met de winst van nogal agressief reklame makende Dopper BV (klik hier). In werkelijkheid verdwijnt het vaak ergens in de grote pot van een of andere vage lokale NGO en draagt het meer bij aan het riante salaris van de directeur dan aan schoon water “wereldwijd”. Maar de mensen trappen er toch wel vaak in; het “inspelen” op een opgelegd schuldgevoel speelt daar een belangrijke rol bij.

Kritiek is makkelijk, maar hoe zou het dan wel moeten?

Ons antwoord daarop is duidelijk: Doe geen “hap-snap” projectjes hier en daar, maar werk langjarig, regionaal en vooral transparant; laat zien wie, wat en waar doet. De nadruk moet daarbij liggen op oplossingen die de mensen (1.) zelf willen en ook (2.) zelf kunnen betalen. Dat laatste is belangrijk, want anders blijven ze voor altijd afhankelijk van hulp van buitenaf.

Daarom werken wij samen met lokale partners (klik hier) die regionale, langjarige programma’s hebben. Wij noemen dat de “BlueZone” approach met “Bottles & Pumps“. Dit is een innovatieve aanpak, wat we samen doen met onze partner Join-the-Pipe.org die duurzame waterflesjes voor Afrika sponsort uit de opbrengst van hun “BoGo Bottles” (Buy one = Give one) programma.

Onze BluePump gaat bewezen vele jaren mee zonder enig probleem, en is daarom erg goedkoop in onderhoud. Dat scheelt al een stuk. Het onderhoud wordt gedaan door een soort regionale ANWB pompen reparatie service. Dit in felle tegenstelling tot de “Plof-Pompen” van het Rode Kruis, die gaan doorgaans maar een paar maanden mee, maar de mensen moeten zelf maar uitvinden hoe en wat. Door gebrek aan regionale coördinatie is dat is een heel gedoe en kost de mensen uiteindelijk ca. 200 – 400 Euro per jaar. Dat kunnen ze vaak niet opbrengen, dus staat de pomp al gauw weg te roesten, (klik hier voor meer info).

Een van onze vele duurzame BluePumps (2013) in Rumbek, Zuid Sudan, hier stond vroeger een kapotte Plof-Pomp…

GW 1200 BluePump and bottles Gambia

Bottles & Pumps: Gambia, 2015: Ieder kind een eigen flesje, voor altijd.

car bottles 2

Bottles & Pumps; Kenya: Bij elke pomp gratis Join-the-Pipe.org flesjes voor de kinderen.

Meer info over FairWater en onze projecten vindt u op onze engelstalige website www.fairwater.org

FairWater is een initiatief van Paul van Beers en Sureyya Gök (klik hier).